Klædt på til teori- og køreprøve

At bestå teori- og køreprøven er en stor milepæl på din vej mod at blive en sikker og tryg bilist. Hos Louis Køreskole sørger vi for, at du er fuldt forberedt til begge prøver, med al den nødvendige viden og praktiske færdigheder, du skal bruge for at køre sikkert og ansvarligt.

Klar til teoriprøve

For at sikre, at du er optimalt forberedt til din teoriprøve, skal du medbringe din lektionsplan, din kørekortansøgning (P23) og et gyldigt billede-id til prøvestedet.

På vores hjemmeside kan du finde en præsentationsvideo, der viser, hvordan teoriprøven foregår, så du kan være så godt forberedt som muligt.

Klar til køreprøve?

Når du skal til køreprøven, starter du med at demonstrere, at du kan kontrollere bilen for fejl og mangler uden brug af værktøj.

Her er de vigtige punkter, du kan risikere at skulle gennemgå:

Slet ikke

Dæk:

• Skal have mindst 1,6 mm mønster, bedømt ved slidindikatorer
  • Ingen skader på dæk eller fælger

Støddæmper:

• Skal virke på alle hjul, bedømt ved, at bilen straks går til ro efter et kraftig tryk på bilen ovenover et af hjulene.

Motorrummet:

Motorrummet åbnes på et håndtag inden i bil tæt ved koblingen.

• Kontroller mængden af:
  • Olie. Tag oliepinden op, tør af med klud. Put pinden helt ned igen, og træk den op aflæs om mængden er mellem minimums- og maksimumsmærkerne på pinden.
  • kølervæske og bremsevæske er inden for minimums- og maksimumsmærkerne på siden af  den gennemsigtige beholder.
  • Nok sprinklervæske til køreturen.
  • Hvis bilen mangler nogle væsker vil den skrive det i instrumentbordet
  • Kontrol om motoren spilder olie (sort beskidt motorrum), og om motoren laver unødvendig røg, eller støj. (Start bilen, kig og lyt)

Lygter:

• (husk at sætte tænding på bilen og tænd lygten du kontrollere)
  • Alle lygter og reflekser skal være hele og rene, og alle lygter skal kunne lyse.
  • Lygter i et lygtepar skal have ens farve og styrke. (Altså 2 ens nærlys, eller 2 ens baglys)

• Nærlys (kort lys) (evt. billede af kontakt og symbol)
  • Skal være hvidt eller gulligt
  • Må ikke blænde modkørende, bedømmes ved at lyset falder mindst 1 cm. pr meter.

• Blinklys 6 stk. skal være gult
  • Skal tydeligt kunne ses i sollys
  • Katastrofeblinklys skal tænde alle 6 blinklys

• Bremselys 3 stk. skal være rødt
  • Skal lyse meget kraftigere end de almindelige baglygter

• Nummerpladelys mindst 1 stk. De fleste biler har 2 stk.
  • Lyset skal være hvidt

• Reflekser 2 stk bagpå skal være røde
  • Må ikke være trekantet

• Hornet skal have en klar og konstant tone (ingen melodier)

Udstødning:

• Skal sidde fast (skub til den bagpå med foden)
  • Må ikke være utæt, så den larmer (start bilen og lyt)

Styreapparat (rattet):

• Der må ikke være ratslør (små rokkende bevægelser på rattet uden hjulene følger med rattet)
  • Kontrollen fortages med startet motor.

Bremsepedalen:

• Pedalen må ikke kunne trædes i bund så den rør gulvet
  • Pedalen må ikke synke, mens den holdes nedtrådt ved konstant tryk
  • Kontrol af vacuumforstærkeren. Pump hårdt 5 gange på bremsepedalen , så den bliver hård. Hold trykket på pedalen, start motoren og mærk pedalen synke en smule.

Disse tjek er fundamentale for din sikkerhed på vejene og essentielle for at bestå køreprøven. Hos Louis Køreskole er vi dedikerede til at klæde dig ordentligt på, så du ikke bare består dine prøver, men også bliver en ansvarlig og sikker bilist.

Lad os hjælpe dig med at bestå teoriprøve og køreprøve.